Hållbarhetskommunikation för nordic coffee fest
På Nordic Coffee Fest 2025 ansvarade jag för att ta fram och genomföra hållbarhetskommunikationen – från koncept och tonalitet till strategi och samtliga texter kring festivalens hållbarhetsarbete.
Bakgrund
Hållbarhetsarbete på event göms ofta i en rapport eller längst ner i en policy. Utmaningen här var att göra det omöjligt att missa. Med NCFs tydliga, orädda ton som grund utvecklade jag ett kommunikativt grepp som ersatte vaga löften med rak fakta, engagerande copy och en visuell lösning som gjorde hållbarhet till en del av själva festivalupplevelsen.
Den lila punkten
För att koppla kommunikationen till festivalens tagline “The most sustainable coffee festival in the world. Punkt.” tog jag fram konceptet den lila punkten. Ett enkelt men effektivt visuellt system – där varje hållbar insats på festivalen markerades med en lila punkt. På så sätt kunde besökaren följa och förstå impact genom hela eventet.
Copy
Utöver konceptet skrev jag all hållbarhetsrelaterad kommunikation, inklusive:
– Skyltning och budskap på plats
– All kommunikation för Sustainability Awards
– Texter till sociala medier, nyhetsbrev och hemsida
Resultat
Istället för passiv information blev hållbarhet något konkret och närvarande. Ett innehåll som engagerade – och ett bevis på att stark kommunikation gör skillnad, även i klimatfrågor.
Copy & koncept: Veronica Bengtsson
Art Director: Viki Bernataviciute



